6 Şubat 2017 Pazartesi

Otopark sorunu

Sadece ABD’de 800 milyonun üzerinde park yeri varmış, 64,700 kilometre kare ediyormuş, Türkiye yüzölçümünün neredeyse onda biri. Çılgınlık olduğu belli. Sürdürülemeyeceği de belli.

Los Angeles’ta UCLA kampusu civarında ortalama park yeri arama süresi 3.3 dakikaymış. Yılda bir buçuk milyon kilometre, 214.000 litre benzin, 66 ton karbon diyoksit emisyonu diye hesaplıyorlar. En yakın serbest park yerini gösteren aplikasyonlar yükü biraz hafifletiyor, ama çözüm değil.

Enteresan bir şekilde, park yeri sayısını azaltıp park ücret ücretlerini artırınca trafik yoğunluğu artmıyor, azalıyor. Park etmek zorlaştıkça insanlar otomobil kullanmaktan vazgeçiyor. Zürich yeni park yeri açmayı yasaklamış. Sao Paulo yeni konut projelerinde park alanına sınır getirmiş.

x

İnsansız kara araçları (İKA’lar) yaygınlaştıkça özel/kişisel otomobil fikri tarihe karışacak diyenlerin sayısı atıyor. Uber gibi düşün. Lazım olduğunda cepten çağırıyorsun, işin bittiği yerde bırakıyorsun; park mı edecek, başka müşteri mi bulacak, kendi karar versin. Bu yöntemle sokağa park etmiş araba diye bir şey kalmaz, şehir içi araç sayısı da yüzde doksana kadar azalır deniyor.

Taksicilik ve kamyon şoförlüğü yakında tarihe karışacak mesleklerden. Britanya’da 400 bin  kamyon şoförü, 2,5 milyon kamyonet sürücüsü ve kurye, 297 bin lisanslı taksici varmış. Erkek nüfusun bu kadar büyük bir bölümü fuzuli olursa sonuçları ne olur, bilen yok.

x

Almanya petrol türevi akaryakıtla çalışan otomobilleri 2030 yılına kadar tasfiye etmeye karar verdi. Alman oto üreticileri isyanlarda. Onları barındıran eyaletlerin yönetimleri isyanlarda. Ucuz elektrikli araç üretiminde Uzak Doğu ülkelerinin çok gerisindeyiz, rekabet etmemiz imkânsız diyorlar.
Dört büyük oto üreticisi ─ Mercedes, BMW, Opel, Vokswagen-Audi ─ Alman ekonomisinin yüzde kaçını temsil ediyordu aklımda kalmamış, ama dehşetli bir rakam olduğu muhakkak. Batarlarsa ne olur, onu da bilen yok.

Hadi bir süre Afrika’ya ya da Orta Doğu ülkelerine satarak idare ettiler diyelim. Ya sonra?


6 yorum:

  1. Amerika'da 2040'a kadar içten yanmalı motorlara sahip vasıtaların tamamen elektrik motorlu vasıtalarla yer değiştireceği tahmin ediliyor, Tesla'nın Nevada'da inşaatı günde 3 vardiya devam eden, (eşzamanlı inşa edilen Google'ın Cupertino'daki yeni 'spaceship' kampüsü gibi) "5 milyar $a" mal olacak devasa fabrikası bitip çalışmaya başladığında, elektrikli otomobil imalatı muazzam artacak ve bu teknolojinin önemli bir kısmı da Japonya'dan geliyor, lityum iyon batarya teknolojisi Japon Panasonic'le ortak galiba. Şu an aşırı tehlikeli boyutlara ulaşan hava kirliliğini ve sürekli kalkınan ülkenin giderek artan petrol importunu azaltmak için elektrik motorlu otomobil teknolojilerine gayet ciddi yatırımlar yapan diğer bir ülke de Çin. Alman otomotiv şirketleri de son zamanlarda elektrik motorlu otomobil seri imalatı için düğmeye bastı.

     Tabi bu gelişmelerden uzun vadede en zararlı çıkacak olanlar, hi-tech imalat sanayi olmayan ve genel eğitim düzeyleri çok düşük olan, buna karşılık eksportlarının 95%'ı petrol ve petrol türevlerinden oluşan, Suudi Arabistan, Libya, Irak, Cezayir, Venezuela, Nijerya, Gabon, Angola gibi ülkeler. Gerçi birçok ekspert kısa vadede İsrail-İran çatışması yüzünden, petrol fiyatlarının bayağı bir yükseleceğini tahmin ediyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2040 çok erken bir tahmin. Hibrit motorlar ancak 2040'a ulaşabilir. Kaldı ki; Exxon mobile gibi şirketler en çok zararı görcek buradan. Bunu da Elon Musk'a olan gıcıklıklarından ve saldırılarından anlıyoruz. Suudi Arabistan ise zarar görür tabi fakat elindeki petrolü gaza yağa ve diğer petrolden elde edilen ürünlere çevirip yine satar. Zaten bunun farkında oldukları için Aramco sürekli petro kimya endüstrisine yatırım yapıyor.

      Sil
    2. Bak şimdi Amerikalı Intel de Arizona eyaletinde 7 milyar dolara muazzam bir fabrika açıyormuş, yeni model çiplehinize üretimi için. Türkiye ışık yılı geçse o teknoloji kendi ne tasarlayabilir ne de üretebilir, iyi mühendisleri var halbuki Türkiye'nin. Ama Japonya, Almanya, Güney Kore, Tayvan, Singapur yapar. Bak Çinli Tsinghua da Nanjing şehrinde 30 milyar dolarlık yeni fabrika açacakmış, dünyanın en hızlı süperbilgisayarları Çin'de hepsinin çipleri kendi tasarımı. Türkiye'nin sonu ne olacak bu ithal ikameli ekonomiyle asıl bunu düşünmek gerek.

      Sil
    3. Maalesef bu yazilanlar Turkiye icin iyi haber degil. Biz petrol uretmiyoruz ama resmi rakamlar kanitlamasada biliyoruzki TR ye cok cok yuksek miktarda kara para petrol ureten ulkelerden geliyor bastada Iran ve Suudi Arabistan var. Bu ulkelerin can damari petrol. Eger elektrikli arabalar tutarsa ki er yada gec tutacak, o zaman Turkiye harap olur.

      Sil
  2. Değişim ivmesi epey yükseldi. Buna Y kuşağının ürün sahiplenmektense ürün tüketmeyi tercih ettiğini eklersek durum daha çok barizleşir. TR gibi ülkelerde statüko gereği şöförlük gene devam eder gibi geliyor. Bizde hayatını direksiyondan kazanan insan sayısı herhalde Almanya'dakinden fazladır.

    YanıtlaSil
  3. Artık ne kaldıysa biraz kollektif aksiyon biraz sendikalan hareketleblebi teknolojinin gelişmesiyle işinden olanlara yönelik fonlar vb şiirimi bir süreliğine idare eder. Ama uzun vadede "kaç saat çalıştın o kadar ekmek" işi soma doğru yürüyebilir. Hangi yoldan gider kestirmek zor.

    YanıtlaSil